fredag 15 februari 2013

Planering pågår!


Sista tenten på Åbo Akademi i Vasa väntar på mig idag klockan 12. Skulle gärna säga att det det är det SISTA jag skriver mitt namn under där. Men, envis som man är, så har jag bestämt mig för att ännu skriva en vetenskaplig text om den fysiska arbetsmiljön. Få ner samband mellan stress och arbetsmiljön svart på vitt och framförallt  finna vetenskapligt bevis om välmående som ett resultat av en fungerande harmonisk fysisk arbetsmiljö. Viktigt, viktigt. 




Under tiden som tentfrågor spökar i mitt huvud är det bra att koppla bort med något helt annat. Exempelvis genom att drömma om mitt och sambons kontors/studio- hörna som sakta men säkert borde byggas upp. I VÅRT VARDAGSRUM. Snälla ni, bli inte arga på mig nu, att placera ett kontor i vardagsrummet är inte perfekt feng shui i mina ögon, utan vårt enda sätt att få ett fungerande hem på våra knappt 80 kvadrat. Vi prioriterar att fröken i huset skall få ha sitt eget privata rum, precis som vi också har (fast den inte ens används så mycket för tillfället, ni med barn, ni vet. Vardagsrummet ÄR roligare). Absolut kommer  arbetshörnan att följa allt från kaftposition till färger och former i balans för att vi alla ska trivas och må bra. Så i slutändan blir det ju absolut feng shui iallafall.

Viktigt är det ju även att det skall följa vår stil. Vitt, svart och jordfärgen som kommer in genom trämaterial är det som är utmärkande för vårt hem, ek följer den färgskala som känns varmast mot våra  vita väggar och mörkgråa golv, den gifter sig även bra med alla mina bambu och sävkorgar. Kraftposition är på plats nummer ett när det gäller möblering. Alla de andra elementen skall också plockas in. Något nytt, något gammalt, och något personligt ska även blandas i soppan. Det blir nog bra. Givetvis följer vi den minsta möjliga budgeten och t.ex. Eames plastic side chair är nog endast en dröm. Där kommer troligtvis "något gammalt" in istället, fniss.

Ha en underbar fredag!


Samalla kuin tenttikysymykset pyörivät päässäni haaveilen uudesta työpisteestä joka tilanpuutteen vuoksi on sijoitettava olohuoneeseemme. Ei ehkä se paras mahdollinen ratkaisu, mutta siitä on siinä tapauksessa tehtävä niin itsemme näköinen että se ei tule vaivaamaan meitä! Valkoinen, musta ja puuväri ovat niitä pääelementtejä joita en koskaan valitsisi pois, ja näistä se suunnittelu sitten lähtikin käyntiin. Ylhäällä näet linkit kotisivuille mistä kuvat on lainattu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar