tisdag 1 januari 2013

Nyårslöften eller inte?

Många av oss tycker om att göra nyårslöften. Att sedan uppfylla dem är svårare, de rinner helt enkelt ut i sanden. Varför är det så då? 

Ibland gör man ett löfte som man vet att man inte kommer att hålla, innerst inne. Ibland gör man ett löfte som man verkligen vill hålla, men man klarar inte av det av någon orsak. När man tappar motivationen hjälper det inte längre att fokusera på själva målet.

Det viktiga då är att fokusera på varför man vill uppnå sitt mål.

Vi återgår till symboliken och exemplet med att minska på gräl i ett förhållande. Målet med handlingen är inte egentligen att minska på gräl. Orsaken till handlingen är att få ett bättre förhållande och bättre förståelse för varandra. För att uppnå detta mål måste man gå en lång väg, som kanske känns som en omväg ibland, men som tillslut leder oss rätt. 

När man fokuserar sig på något, så uppnår man det.




Oftast är det våra egna tankar som begränsar oss från att uppnå det vi vill. Man har kanske haft samma nyårslöfte nu tre år i rad och aldrig riktigt lyckats uppfylla det. I så fall är förutsättningarna inte de bästa att lyckas i år heller. 

Om man inte är villig att förändra sina tankar.

Det krävs att man arbetar bort alla inre konflikter som viskar i ens öra att man inte klarar av det. Fråga dig själv: varför gör jag detta? Hur viktigt är detta för mig, var jag verkligen fokuserad när jag gjorde mitt löfte? Kommer detta att ha en positiv effekt på mitt liv? Det krävs att man är ärlig mot sig själv: kommer jag att göra detta utan undanflykter?

Om du vill göra det konkret för dig själv: Skriv ner ditt löfte på en lapp och spara det i din börs eller på ett annat ställe som du dagligen ser. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar