tisdag 29 januari 2013

Låt naturen inspirera till ett tidlöst hem!


"Choose colors that are inspired by nature rather than fashionable color charts"

Ibland är det bra att summera och fundera på vad det nu var som feng shui egentligen är?  Det är alltså ingen kampsport, inget farligt och absolut inte något hockus pockus, fniss. Kom, låt oss dyka ner i min värld igen för en stund.

När jag tänker på ett hem som är i balans tänker jag att dom stora bitarna följer feng shuins grundtanke, alltså de fem elementen. De fem elementen kommer från naturen och när alla dom bitarna i ett hem faller på plats mår vi som bäst i den miljön. Denna tanke grundar sig på den känsla som väcks inom oss när vi är ute i naturen. 

Jag tänker ofta på hur mycket jag kan sakna havets brus och den friska doft som bara kan infinna sig vid vattnet. Det är sött, friskt, fräscht och varmt på en och samma gång. Med vår omgivning är det helt naturligt att känna saknad för detta. MEN när vi sedan får ladda upp med den energi som vattnet ger oss känner vi oss ofta uppfriskade, utvilade och laddade. 

Låt oss tänka att vattenelementet skulle fattas helt från ett hem, då går vi ju miste om den goda energi som vi skulle kunna få genom en inredning i balans. Man skapar alltså fram naturens egenskaper i hemmet med hjälp av att använda olika material, färger och former. Istället för att tänka att matcha, matcha och matcha i all oändlighet vill man få in olika delar som tillsammans skapar en harmonisk helhet.

Svart färg hör till vattenelementet och som grundregel kan man tänka att man inte ska använda svart färg på mera än 3-4 ställen i ett rum för att uppehålla balans.


De svarta detaljerna i hemmet räknas till vattenelementet.

Feng shui hjälper oss att se på vårt hem med lite nya ögon. Dom små, små sakerna som man nästan inte ens visste att man störde sig på finner plötsligt sin plats och plötsligt står man i mörkret och dansar en glädjedans i lampskenet  till grannarnas stora förtjusning.

Citatet ovan läste jag på denna damens instagram och det träffade mig djupt in någonstans. Jag har redan lånat några av hennes bilder hit till min blogg. Kika in där om du behöver vila ögonen på något  riktigt lugnt, inspirerande, vackert och harmoniskt någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar