fredag 11 januari 2013

Feng shui i köket, del 2.


Alvhem mäkleri

Hur mår ni? Det är fredag, så jag antar att ni är lite extra glada idag och handlar fredagsmat och har på er fredagskläder och har överlag fredagsstämning. Glad fredag till er!

Jag vill gärna visa mera av köket som vi funderade kring igår. Tycker ni att det blir bättre eller sämre när ni ser hela köket? Fundera och känn efter.

Jag tar fasta på de punkter som jag känner att dominerar mest. Jag tänker såhär:

Redan igår störde jag mig lite lite på de svarta blanka stolarna när jag tittade på bilden med feng shui ögon. Dom är snygga, JAA. Men nu pratar vi igen känslor (hurraa) Fniss. Vad säger en svart blank yta på en stol? Åt mig säger den inte varsågod och sitt ner och njut av ditt kaffe. Den säger mera något i stil med att jag är snygg och slank men väldigt hal, varsågod och sitt ner om du vågar. Även formen på sitsen som är neråtsluttande förtydligar denna känsla. Jag skulle föredra ett glansigt vitt bord med svarta, matta stolar för att det ska kännas bra.

När man tittar på köket som helhet ser man ju samma glans och färg ovanför arbetsbordet. Det blir lite för mycket av vattenelementet som den svarta färgen hör till. Glansen på bägge ställen gör effekten starkare. Eftersom vattenelementet finns i sig själv i varenda kök kan man hålla tillbaka lite på den fronten.

Extrema omgivningar där det används alltför mycket svart kan i längden leda till rubbningar i känslolivet och kan yttra sig som osäkerhet och ångest. Nu menar jag ju absolut inte att detta kök skulle bidra med sådant, utan verkligt extrema inredningar. Man kan jämföra detta med mat. Människan mår  som bäst av att få i sig av alla födoämnen, hur skulle vi må om vi endast skulle få i oss av en viss sort varenda dag? Igen en gång vill jag genom detta exempel förtydliga hur viktigt det är med alla element i varje rum för att vi ska må bra!

När man tänker balans i ett hem vill man inte att något ska stjäla uppmärksamheten alltför mycket när man blickar över ett rum. Som vi konstaterade igår skall det finnas kontraster men om något blir för dominerande så är det troligen överflöd av något element i ett rum. Som blivande utvecklingspsykolog funderar jag då direkt: hur påverkas vi isåfall av det, vem använder rummet mest och vilket område i vårt liv handlar det om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar