måndag 14 januari 2013

3000 år gammal - men helt rätt ändå.

Idag förundras jag över att feng shui faktiskt är en åtminstone över 3000 år gammal lära. Hur kan det kännas så rätt även idag? 

Feng shuis historia tar oss tillbaka i tiden då speciellt utvalda män sökte gravplatser och boplatser i naturen. De studerade naturformationer, ljuset, djur, vattenflöde och vädersträck, senare även planeternas inverkan på jorden. Därifrån växte de två största skolorna i feng shui fram, formskolan och kompasskolan. 

Så vad är det vi gör idag, 2013, med feng shui? Jo, vi tillämpar alla dessa skrifter som har samlats i tusentals år på våra hem, företag och trädgårdar. För att förklara det enkelt tar man in de olika elementen från naturen: eld, jord, metall, vatten och trä. Jag tänker ofta på hur bra man mår efter att man varit ut i naturen, i frisk luft. Denna miljö försöker man skapa inomhus. Om man vill ha en mera utförlig feng shui analys använder man sig av kompasskolan som ger oss mera specifika riktningar om vilken färg och form som bör användas i olika delar av hemmet.

Vi har ju redan snuddat på ämnet energi och kompass och vi vet att alla färger och former har sin egen specifika energi. Det jag vill tillföra idag är att hela vår omgivning även består av energi. Varje vädersträck har också sin egen energi. Ett rum i ett visst vädersträck behöver t.ex. mera av ett visst element för att det skall uppstå balans.

Blev det svårt nu? Ingen stress, det är inte er uppgift att behöva tänka på allt detta om ni inte vill - det är min uppgift.  Jag kommer alltid att ta riktningen djupare och djupare och förklara varför saker och ting ibland känns som de känns. Både inredningsmässigt och inom oss själva.




Jag förundras alltid när jag börjar analysera tilltalande inredningsbilder, mode eller vackra bilder i all enkelhet hur de fem elementen nästan alltid finns där - i balans. Ju flera delar som finns på plats desto bättre känns det.

Idag stirrar jag mest på det fina ljuset och solen och förbryllas om och om igen av att de faktiskt visste redan då, vad vi mår bra av även idag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar