onsdag 19 december 2012

Första intrycket.

Låt oss säga att vi möts för första gången. 

1.. 2.. 3.. 4.. 5.. 6.. 7.. 8.. 9.. 10.. sekunder.

PANG. 

Någonstans mellan sju och tio sekunder har du bildat dig ett första intryck om vem jag är. Om upplevelsen är positiv förväntar du dig att det jag kommer att säga är något intressant och hörvärt. Så funkar vår hjärna. Om upplevelsen inte är positiv kommer du troligtvis inte att vara lika intresserad av att höra vad jag har att säga. Det som styr upplevelsen mest är kroppsspråket.

Idag ser vi på hemmet från utsidan, genom någon annans ögon. 

Vilket intryck ger din entré för vänner, familj och besökare? Är det tydligt markerat vilken dörr man ska välja som besökare? Var lämnar man bilen? Har ni en grind runt er hus som alltid hålls stängt? Har ni belysning och välkomnande blommor?

Vad signalerar ert hem för omgivningen, och vad känner ni när ni kör in på er gård varje dag?



Om första intrycket är positivt väcker man nyfikenhet och sätter ribban för förväntningarna på vad som finns på insidan. En ombonad entré välkomnar familj, vänner, besökare och energi till ert hem. 

Oberoende om det gäller oss själva eller vårt hem så är det nästan omöjligt att förändra på första intrycket.



Idag vill jag avsluta med min älskade lilla M:s kloka ord:

"Pappa jobbar, mamma dricker kaffe."


Suck. Ja. 

2 kommentarer: