måndag 25 februari 2013

Lets talk about nature.

Ny vecka och nya tankar!

Ljuset hör till eldelementet och sakta men säkert börjar vårt ljusförråd fyllas på igen efter alla mörka dagar. Eldelementet står för energi och motivation och det är nog precis de orden som beskriver känslan för mig de första soliga dagarna efter vintern.



Ju närmare våren vi kommer desto större blir även behovet av förändring för de flesta. Förändringen stannar givetvis inte innanför hemmets väggar utan kan yttra sig precis var och hur som helst.

Där hemma blir behovet ofta att plocka bort tunga och mörka inslag. Behovet av färger: grönt, gult, rosa och turkost smyger sig på. Även när vi gör dessa förändringar efterliknar vi naturen och de förändringar som även håller på att ske där ute. Vi känner oss helt enkelt bekvämast när hemmet matchar årstiden. 

Vilken färg suktar du efter just nu i detta ögonblick?


Bild lånadhär.

Själv hungrar jag efter grönt och känner mig dragen till svart. 

Enligt färgpsykologi står grön färg för utveckling, balans expansion, tillväxt, trygghet, hälsa, rening, förnyelse och avund. Svart färg står för det okända, mystik, sensualism, stillhet och tystnad.

Genom att utgå från vilken färg man just nu, i detta ögonblick i livet, dras till kan man få hjälp på traven med att sätta fingret på något annat man går genom just då.
 Imorgon kan färgbehovet vara något helt annat.

Själv har jag två gånger tagit mig tid att analysera mig själv utifrån detta tankesätt - båda gångerna stämde det, inte bara nästan, utan mitt i prick. Intressant, roligt och utvecklande!


Valo kuuluu tulielementtiin ja joka päivä saamme lisää energiaa ja motivaatiota sitä kautta kun lähenemme kevättä. Kun kevät lähenee monet meistä haikailevat värien perään. Tämä johtuu siitä että pyrimme sisimmissämme aina että kotimme olisi luonnon jatke.  
Juuri nyt minä kaipaan kahta väriä, vihreää ja mustaa.
Väripsykologian mukaan vihreä väri tarkoitta mm kehitystä ja turvallisuuden tunnetta, musta väri tarkoittaa mm jotain tuntematonta ja hiljaisuutta. Mitä väriä sinä kaipaat juusri nyt?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar